Pe urmele ,,Doinei Banatului” şi ale urmaşilor ei


George Motoia Craiu, un stil unic de interpretare la clarinet

S-a născut în data de 5 septembrie 1928, în comuna Ciclova Română, într-o familie de ţărani săraci, aici urmând cele şapte clase elementare. Pasiunea pentru muzica populară s-a născut la vârsta de 9 ani, primul instrument fiind fluierul, apoi clarinetul moştenit de la tatăl său, Ion Motoia, pe care îl asculta cu plăcere la acea vârstă fragedă, instrument pe care îl va învăţa şi el, fiind îndrumat de părintele său.

Fiind autodidact, a studiat teoria muzicii, îmbinând cunoştinţele teoretice cu stilul interpretativ al muzicanţilor din zona sa de baştină, formându-şi un stil propriu de interpretare, diferit de al altor clarinetişti.

Provenind din mediul sătesc, cu numeroase frumuseţi naturale, din care amintim doar Cheile Nerei şi Beuşniţa, George Motoia Craiu a redat specificul cântecului şi jocului de pe Valea Caraşului, în toată autenticitatea sa, reuşind să transmită, în piesele abordate, căldura lor caracteristică de interpretare. În ceea ce priveşte activitatea sa artistică, ea s-a desfăşurat pe mai multe planuri, respectiv culegător de folclor autentic bănăţean, de creaţie, solist, dar şi dirijor al cunoscutului Ansamblu ,,Semenicul”, înfinţat în 1969, la Caransebeş. Începând cu anul 1971, împreună cu Ansamblurile ,,Semenicul” şi ,,Reşiţeana” din Reşiţa, ca solist şi dirijor, susţine concerte în toată ţara şi aproape în întreaga Europă, pretutindeni obţinând succese răsunătoare. Pot să spun că sunt mândru că l-am cunoscut aici pe George Motoia Craiu şi că s-au numărat printre apropiaţii lui, atât în turneele din ţară, cât şi cele din străinătate. În primii ani, începând cu 1957, a cântat ca solist în Orchestra populară a Casei de Cultură din Oraviţa, când a şi făcut primele înregistrări la Studioul Radio Timişoara, unde a imprimat pe bandă magnetică piese admirabile, care ni-l înfăţişează ca pe un adevărat virtuoz, ca pe un artist de mare sensibilitate, multe dintre ele fiind preluate de la taraful fraţilor Bârcă, cunoscuţi interpreţi, aceştia fiind primii primii lăutari care au înregistrat la Viena câteva dintre nestematele acestor locuri.

Au urmat apoi colaborări cu Orchestra ,,Doina Banatului” din Caransebeş, dirijată de Nicolae Perescu, şi cu Orchestra Radio TV din Bucureşti, între anii 1973-1977, când a înregistrat o altă serie de melodii populare din cuprinzătorul său repertoriu. În 1960, apare şi primul disc Electrecord, conţinând patru melodii, urmat în 1965 de al doilea disc mic Electrecord, conţinând tot patru melodii populare. De activitatea acestui mare clarinetist şi dirijor se leagă, printre altele, şi ascensiunea unui alt mare interpret vocal de pe aceste meleaguri, Traian Jurchela, George fiindu-i un apropiat îndrumător. Cronici elogioase, interviuri care au apărut în presa vremii au relevat stilul propriu de interpretare, cu inedita culouare timbrală a clarinetului şi a repertoriului său de largă diversitate.

S-a stins din viaţă într-o zi de vară, la 26 iunie 1978, când nu împlinise nici măcar 60 de ani. A plecat dintre noi lăsând în urma lui doinele, brâurile legate de locurile sale natale, pe iubita lui fiică Georgeana, care, după cum scrie publicistul Titus Crisciu, îi seamănă perfect. În memoria lui George Motoia Craiu, Primăria, Casa de Cultură ,,Mihai Eminescu” din Oraviţa, cu sprijinul C.J.P.C.C.T. Caraş-Severin organizează Festivalul de folclor ,,George Motoia Craiu”, desfăşurat în perioada 18-19 noiembrie, care a ajuns anul acesta la cea de a XI-a ediţie.

Prezentăm, în cele ce urmează, rezultatele celor două secţiuni ale festivalului: Instrumentişti: Mircea Ştioponi – clarinet, premiul I, Marian Duţu – vioară, premiul II, Ionuţ Giura – clarinet, premiul III, Leonard Dumitru – clarinet, menţiune I, toţi din Reşiţa, Marian Viorel – saxofon, din Bozovici, menţiune II. Solişti vocali: Lorena Pela, Reşiţa-Câlnic – premiul I, Loredana Sitariu, din Caransebeş, premiul II, Maria Borţun, Slatina Timiş, premiul III, Luminiţa Safta, menţiune I, şi Cristian Popa, menţiune II, ambii din Timişoara.

În prima zi de spectacol a evoluat Ansamblul ,,Hora Caraşului”, din Oraviţa, precum şi tinerele Daiana Nistoran, Lăcrimioara Radu, Lăcrimioara Rain, Cătălin Chişărău şi Constantin Petru-Zgripţu, conducerea muzicală Sorin Chişărău şi coregrafia Viorica Chişărău. În Gala laureaţilor au susţinut recitaluri îndrăgiţii interpreţi de muzică populară Ramona Viţa, Maria Garaş, Carmen Biruescu, Traian Jurchela, Doriana Talpeş şi Ansamblul ,,Semenicul” din Reşiţa – coregraf Nistor Ghimboaşă Au fost acompaniaţi, atât concurenţii cât şi soliştii consacraţi, de Orchestra ,,Virtuozii Semenicului”, conducerea muzicală – prof. Iancu Laurenţiu şi prof. Petrică Viţa.

Juriul festivalului a fost format de specialişti în domeniu: prof. Gelu Stan, preşedinte, şi Daniela Băcilă – ambii realizatori de emisiuni folclorice la Studioul Regional Radio Timişoara, prof. Gheorghe Ţunea – director C.J.P.C.C.T. Caraş-Severin, prof. Iancu Laurenţiu – directorul Şcolii de Muzică din Caransebeş, prof. Eremia Breşneni – Liceul de Artă Reşiţa, Traian Jurchela – solist de muzică populară. Prezentatori au fost Luminiţa Istodor – TVT 89 Timişoara şi Dan Liuţ, de la Banat TV din Reşiţa. Această ediţie a fost cea mai reuşită din punct de vedere organizatoric şi datorită edilului-şef al Oraviţei, precum şi a directorului festivalului, Sorin Chişărău. De asemenea, orchestra s-a situat la cele mai înalte cote calitative prin implicarea dirijorului caransebeşan prof. Iancu Laurenţiu.

Festivalul ,,George Motoia Craiu” îl readuce în actualitate pe cel care, de fapt, nu a plecat şi nu va pleca niciodată dintre noi. (Va urma)