Get Adobe Flash player

Ultima „Tabără naivă” la Poiana Mărului?

În cursul săptămânii trecute, la Galeria „Agora” din Reşiţa a avut loc vernisajul expoziţiei cu lucrări executate în Tabăra de pictură naivă, organizată la Poiana Mărului, în perioada 18-28 august, de Fundaţia Vintilă –Arplana. Cu prilejul deschiderii expoziţiei, prima după sezonul estival, Mihai Vintilă, artist originar din Caransebeş, şi-a lansat volumul „Pictori… în plein air”, apărut la Editura Promarketing, Reşiţa, 2013, dedicat celor 28 de tabere organizate de fundaţia pe care o conduce.

În deschidere, moderatorul manifestării, pictorul Ion Bobeică, preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici Filiala Reşiţa, a vorbit despre tradiţia picturii naive în România şi în Reşiţa, amintind că Mihai Vintilă, autorul primului Dicţionar al artei naïve din România, a început să picteze la 45 de ani şi să scrie la 65, oarecum târziu pentru standardele obişnuite, însă cu un deosebit succes.

„Cred că poate ar trebui să ne revizuim conceptual de «pictură naivă». În această expoziţie, din opt artişti, patru sunt plasticieni profesionişti, iar patru sunt pictori fără studii în domeniu. Toate cele 30 de lucrări expuse aici, mai puţin cele două de grafică, se încadrează în parametrii picturii naïve. Pictori profesionoşti, cu state recunoscute, au renunţat la stilul lor, poate şi pentru că, pe toate căile, căutăm acea stare de puritate care ne lipseşte în viaţa cotidiană. Expoziţia de faţă este rezultatul, în primul rand, al eforturilor lui Mihai Vintilă, căruia oraşul, judeţul Caraş-Severin, şi nu numai, îi sunt datoare, pentru că a dat mai mult decât putea să dea un om de vârsta lui, şi a dat din prea-plinul lui… Să nu uităm că Mihai Vintilă a donat peste 40 de lucrări numai Caransebeşului şi, din câte ştiu eu, se pregăteşte să facă acelaşi gest şi pentru Muzeul Judeţean din Reşiţa… În orice caz, expoziţia de faţă se înscrie într-un top cerut de parametrii picturii naïve şi merită felicitaţi pentru ea atât organizatorii, cât şi artiştii plastici care au luat parte la această tabără”, a spus criticul Adrian Stepan.

„Acest volum este, ca şi Dicţionarul, opera de referinţă a lui Mihai Vintilă, tot o carte de referinţă, întrucât adună în 200 de pagini, cu ilustraţii cu tot, o perioadă de cel puţin 30 de ani, din 1992 şi până acum, cu artişti şi lucrări, cu articole care fac referire la arta plastică naivă din Caraş-Severin şi, mai ales, la taberele pe care Mihai Vintilă le-a organizat. În această carte, autorul face un fel de istorie recentă a picturii naive, spre deosebire de volumele anterioare, în care intenţiile sale erau mai mult literare”, a spus, în prezentarea cărţii, Ada D. Cruceanu.

La rândul său, jurnalistul şi scriitorul Titus Crişciu a vorbit despre activitatea de excepţie desfăşurată de „naivii” din Reşiţa, adunaţi în jurul maestrului Mihai Vintilă, activitate care a fost recunoscută de scriitori, critici şi importanţi oameni de cultură.

„Am spus, la sfârşit: «A fost cea de a douăzeci şi noua tabără. Aici termin, aici mă opresc. Pe a treizecea n-o mai fac!». Cineva mi-a spus: «Glumeşti… Ai s-o faci şi pe asta, a treizecea»”, a declarat, la finalul manifestării, Mihai Vintilă.

Cele 30 de lucrări expuse la Galeria „Agora” aparţin pictorilor Mihai Vintilă, Camelia Ciobanu şi Ecaterina Tudor – din Reşiţa, Viorel Coţoiu – Bocşa, Petru Vintilă jr. şi Mihaela Vintilă – Bucureşti, Maria Goşoiu – Constanţa, Maria Lupu – Iaşi, Dumitru Ştefănescu-Ştef – Brăila.

Mădălina DOMAN

Traducere