Patru zile de neuitat, în Austria

În perioada 23-27 august, Ansamblul de cântece şi dansuri al şcolilor reunite din comuna Băuţar, compus din elevi şi tineri, a fost invitat de către primarul comunei Kainbach – Austria şi de domnul Peter Stanzenberger, responsabilul Comitetului din Kainbach pentru relaţia cu comuna Băuţar, să participe la o vizită de prietenie în localitatea austriacă. Delegaţia, compusă din 50 de persoane, a fost condusă de Romulus Barbescu, primarul comunei Băuţar, din aceasta făcând parte şi secretarul comunei, Ioan Măran, directorul Şcolii cu clasele I-VIII Băuţar, prof. Ramona Bogdan, precum şi profesorii Victoria Vînaga, Marinela Răduţă şi Elena Lup. Printre oaspeţi s-au mai numărat şi Ioan Pascotă – coregraful formaţiilor artistice, soliştii instrumentişti Zamfir Preda – taragot, Iosev Racz – saxafon-sopran şi Mihai Sorin Iordache – acordeon.

La sosirea în localitatea Kainbach, cărăşenii au fost întâmpinaţi de membrii Comitetului austriac pentru relaţia cu localitatea Băuţar, condus Peter Stanzenberger, şi de primarul din Kainbach, prof. Manfred Schöningen. Încă din momentul sosirii, s-a putut observa căldura cu care a fost primită delegaţia noastră şi prietenia sinceră care există între cele două localităţi. Copiii au fost găzduiţi la Şcoala Agricolă din apropierea oraşului Graz, iar adulţii au fost repartizaţi spre găzduire la familiile membrilor Comitetului din Kainbach pentru relaţia cu localitatea Băuţar, dar nu înainte de a vizita crama superbă a acestei şcoli şi de a degusta şampania ce ne-a fost oferită, dar şi de a lua o cină comună la cantina Şcolii agricole.

Comuna Kainbach este o localitate situată într-o zonă montană, la o altitudine de aproximativ 700-800 m, situată la o distanţă de 12 km de Graz, cel de-al doilea oraş ca mărime din Austria, situat în Landul Staiermark, având o populaţie de 360.000 de locuitori.

Între cele două comunităţi există o relaţie de prietenie care durează de peste 20 ani, anual vizitându-ne reciproc în acest răstimp, între cele două localităţi închegându-se o adevărată relaţie de prietenie, care s-a menţinut în decursul acestor ani, la acest lucru contrubuind cei care au condus destinele celor două localităţi, respectiv foştii primari Iacob Bugar, Ioan Răduţă, în trei legislaţii, plus a patra, în care comuna este condusă de Romulus Barbescu, primarul în exereciţiu, respectiv de primarii Iosef Ples şi Manfred Schöningen, şi de fostul secretar al Comunităţii din Kainbach, actualmente pensionar, domnul Herbert, din partea comunităţii austriece.

Vineri, 24 august, la ora 9, întreaga delegaţie, împreună cu gazdele noastre, a vizitat unul dintre cele mai mari spitale din Europa pentru persoanele adulte cu dizabilităţi, unde sunt internate circa 600 de persoane, de îngrijirea şi tratarea lor ocupându-se peste 1.000 de angajaţi. Pe platoul din incinta spitalului, elevii noştri au prezentat un program artistic de 40 de minute, întreaga delegaţie bucurându-se de aprecierea şi ospitalitatea gazdelor. S-a servit masa de prânz la cantina spitalului, cina la Şcoala agricolă, iar adulţii la gazde, copiii bucurându-se de o după-amiază liniştită şi relaxantă în jurul piscinei din incintă.

În data de 25 august, la ora 9, delegaţia s-a întâlnit din nou cu gazdele noastre, la Şcoala agricolă, de unde s-a plecat spre Graz, unde am vizitat cele mai interesante obiective turistice, noi prezentând peste tot dansurile populare de fete, brâuri bătrâneşti, dansuri populate mixte şi potpuriuri din muzica populară românească, spectacole în aer liber ce s-au bucurat de o extraordinară popularitate şi audiţienţă, costumele noastre populare tradiţionale, vechi de peste 100 de ani, încântând orice ochi care admiră originalitatea, autenticitatea şi frumosul.

Masa de prânz am luat-o în oraşul Graz, am dansat în Piaţa Primăriei din Kainbach, am servit produse de la reprezentanţa ,,McDonalds”, apoi am vizitat oraşul cu tramvaiul, după care elevii au fost conduşi la Şcoala agricolă, unde au făcut baie în piscina din incinta acesteia, fiind supravegheaţi în permanenţă de profesorii însoţitori, iar adulţii şi-au petrecut seara la familiile la care au fost repartizaţi.

Duminică, 26 august, în programul oferit de gazdele noastre a fost inclusă o vizită la o herghelie de cai lipiţani, la o distanţă de peste 100 km de Kainbach şi o altitudine de 1.640 m, totul petrecându-se pe un timp ploios, morocănos, cu o temperatură de 7grade, dar, ajunşi în vârful muntelui, s-a servit masa de prânz la singura cabană situată la această cotă, într-o atmosferă extraordinară, totul încheindu-se cu cântece româneşti vocale şi instrumentale. În jurul orei 16, am participat la un festival organizat de o comunitate locală din apropierea Graz-ului, fiind primiţi cu o deosebită căldură de gazde şi o apreciere extraordinară pentru micuţii noştri dansatori şi instrumentişti, dar şi pentru dansurile şi costumele prezentate, fiind invitaţi să luăm parte la o fiestă comună, unde am fost serviţi cu friptură de purcel la proţap, special pregătită pentru delegaţia noastră, alături de alte produse tradiţionale. Ziua s-a încheiat cu o cină comună la Şcoala agricolă, delegaţia noastră primind mulţumiri şi aprecieri din partea gazdelor pentru timpul minunat, dar scurt, petrecut împreună.

Luni dimineaţă, pe platoul din faţa Şcolii agricole, întreaga delegaţie şi-a luat rămas bun de la prietenii noştri, în cuvântul de încheiere, Romulus Barbescu, primarul comunei Băuţar, mulţumind întregii comunităţi din Kainbach pentru efortul făcut, pentru ospitalitatea şi căldura cu care am fost primiţi, pentru faptul că, peste tot pe unde am umblat, gazdelor noastre nu le-a fost ruşine să spună că suntem români, prezentându-ne în permanenţă printr-o portavoce că suntem un grup extraordinar din România, din zona Caransebeşului, comuna Băuţar, care efectuează o vizită de prietenie în Austria, la invitaţia comunităţii din Kainbach. De asemenea, Romulus Barbescu a lansat o invitaţie prietenilor noştri austrieci, pentru anul 2013, perioada vizitei rămânând să o stabilească ei şi să ne-o comunice pe parcurs.

În jurul orei 10, a sosit timpul despărţirii, luându-ne rămas bun cu lacrimi în ochi de la prietenii noştri, primarul comunei Băuţar mulţumind-le încă o dată gazdelor noastre pentru invitaţia făcută, pentru ospitalitatea de care au dat dovadă, asigurându-i că relaţia de prietenie care s-a închegat în decursul celor peste 20 de ani va dăinui în timp, prin noi şi prin generaţiile care ne vor reprezenta.

Întreaga delegaţie – şi în special copiii, profesoriii, directorul şcolii şi primarul comunei Băuţar – ţin să mulţumească şi pe această cale vicepreşedintelui Consiliului Judeţean Caraş-Severin, Ionesie Ghiorghioni, pentru mijlocirea acestei vizite, domnului Axente Obrejan, zis ,,Luc”, care, prin gestul făcut pentru copiii consătenilor săi, a contribuit efectiv la reuşita prezenţei noastre în Kainbach – Austria, rugând pe bunul Dumnezeu să le răsplătească în timp acest efort.