Conform iniţiatorilor, la Armeniș funcţionează cea mai mare proiecție holografică holodeck, prin intermediul căreia se poate observa comportamentul zimbrului în mediul său natural și cum decurge o zi obișnuită din viața acestui animal fascinant. „Există un joc interactiv despre lanțuri trofice, care construiește o mai bună înțelegere a relației dintre animalele sălbatice și specii vegetale, insecte, păsări, amfibieni, o instalație mecanică ce arată impactul pozitiv al reintroducerii zimbrului asupra biodiversității și «cascadele trofice» pe care acesta le (re)declanșează. Cu ajutorul a peste 50 de voluntari din toată țara, elevi din comunitate, zeci de localnici și designeri contemporani, Centrul a fost transformat radical“, precizează WWF România.
Pe lângă cele trei instalații interactive, Centrul cuprinde acum un spațiu de relaxare, prevăzut cu o pictură murală pe toți pereții exteriori ai clădirii, care reprezintă o interpretare creativă a arhitecturii zonei, în contextul natural și peisagistic din care acum face parte, din nou, și zimbrul, precum şi un nou mobilier, realizat însă prin tehnici vechi. „Am visat să creăm un Centru de vizitare nemaivăzut în România. Încercăm să aducem știința mai aproape de oameni, prin intermediul noilor tehnologii, deoarece zonele acestea rurale sunt aproape uitate de noile generații, care sunt ahtiate după tot felul de stimuli și uită de valorile naturale. Principiul după care noi vrem să dezvoltăm lucrurile în Armeniș este acela de a lucra cot la cot cu oamenii de aici, pentru a-și face loc și în zonele cu care ei nu sunt obișnuiți, la fel cum orășenilor vrem să le creăm un context în care să se simtă ca la ei acasă, în aceste zone naturale deosebite“, a precizat Oana Mondoc, manager al proiectului „Măgura Zimbrilor, laborator de inovație pentru natura sălbatică“.
Bianca METEŞ
Foto: Doru OPRIŞAN